Me alegra encontrar noticias de Lawrence. Cuando nos conocimos en Córdiba el año pasado él esperaba organizar lo que se llama un simposio de escultura. (Creo que un simposio, para los antiguos griegos, fue un encuentro en que se discute y se toma copas de vino en el aire libre. ¿Y un simposio de escultura? Supongo que las obras se discuten y sus piedras beben sol y sombra.)
Aquí está un artículo de Artede.net:
Doce escultores rinden homenaje a la Mezquita de Cordoba con obras contemporáneas
MANUELA LOPEZ 05/05/2004 Los 12 dólmenes forman una flecha en dirección a la Mezquita--Catedral. Los artistas han de realizar sus obras a base de martillo y cincel. El río Guadalquivir a su paso por Córdoba está viviendo estos días una actividad artística sin precedentes, la realización de un bosque de esculturas contemporáneas realizadas por 12 creadores internacionales que trabajarán durante seis semanas en contacto directo con la naturaleza.
Se trata de un simposio internacional organizado por el escultor australiano Lawrence Gundabuka y la Gerencia de Urbanismo, con el que se pretende rendir homenaje a la Mezquita--Catedral. Así, hace unos días se erigieron en un islote doce dólmenes de piedra arenisca de color ocre --material similar al que fue utilizado para la construcción de la Mezquita-- para que los escultores desarrollen sus inquietudes artísticas a base de martillo y un cincel. "Es una lucha física y creativa del escultor con 16 toneladas de piedra", explicó ayer a este Diario CORDOBA el padre de esta iniciativa.
Y una vez el propio padre escribió:
"... architects and sculptors know the paradox that the space defined by the structure is the most important part of their work. This is comprehended in Iberia better than anywhere else in Europe because of the priceless architectural gifts with which the Arabs adorned Spain: the Alhambra, the Mosque of Córdoba, the Aljafería etc.
"The Arabs, probably because of the great space they inhabit, know that space itself is magic. All Islamic architecture is an attempt to crystallize space, for example the fabulous decorations of the interior walls of the Alhambra are not that at all. They are vibrations of the space enclosed by the walls."
¡Que quiero estar en Córdoba, mirando aquellas esculturas, andando por el Guadalquivir hasta la Mezquita! ¿Alguién ha visto estas esculturas cordobeses?
7 comments:
I suppose that's why Louis XIV plastered the Galerie des Glaces with mirrors (at the Chateau de Versailles). To establish an infinite standing wave of all space with quantum concentric nodes as referrals to the parallel universes. That, or it boosted the numbers on slack nights
Or it reminded him of his childhood trips to the barber shop in Dudley Street!(That's where he had his first erections while staring at the girlie calendars).
But have you noticed any new erections in Córdoba, George?
When you were trotting down to Dudley Street for your rub'n'tug I was properly still copping a bowl job at home.
Syd's Barber Shop next to the garage in Dudley Street. He repaired watches too. That's before we walked home together - you waiting for your Mum to take you across Arden Street (Wuss!).
I remember once your mother saying that she didn't like you crossing in front of a Holden Monaro, even though the driver had let you cross in front of him. In fact, I may include one as a product of the Catholic Counter-Reformation.
Bernard, there comes a day when we all have to 'cross in front of the Monaro'!
So, you'd like to see a Monaro cross the Guadalquivir? Do you like the image? The colours and shapes?
I like the Barqueta bridge at Sevilla. However, the abandoned Expo 92 site reminds me of what the end of the world would look like in a Bradbury novel.
Not been to Sevilla. We kept it as something to look forward to. One day we'll cross that bridge, probably with a toddler.
Hi Bernard,
here my Internetpage with a text from Lawrence Gundabuka about the symposium in Cordoba :
http://www.peschke.eu/LG/LGSymposium1.html
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